Eigenzinnig kind
Onze lieve Gijs is een mannetje apart. In de overgang van Kinderdagverblijf naar school merkten wij dat het opvoeden en begrijpen van Gijs anders was dan bij andere leeftijdsgenootjes. Nu is anders niet per definitie slecht, maar in ons geval werd het dat wel. Naar school gaan werd een dagelijks gevecht en Gijs van school ophalen deden we vaak een beetje nerveus over wat er nu weer allemaal niet goed gegaan was. Gelukkig trof Gijs in groep 2 een Juf die alert was en Gijs zàg, zij raadde ons aan Gijs te laten testen. Nu klinkt dat altijd heel erg "stempelig", maar voor ons zou het fijn zijn om erachter te komen of zijn "anders zijn" een oorzaak had en hoe we er dan mee om konden leren gaan. De test werd gedaan en er kwam uit dat er toch raakvlakken waren met Autisme. Niet voldoende om er de stempel "autist" op te plakken, maar voldoende om te concluderen dat we hem en onszelf konden helpen door wel die insteek te gebruiken. Na wat sessies speltherapie, die voor Gijs heerlijk waren, maar thuis en op school weinig oplosten, kwamen we terecht bij Eigenzinnig kind. Gijs kreeg wekelijks begeleiding in het omgaan met zichzelf en het onbegrip waar hij op stuitte, wij kregen wekelijks begeleiding in het begeleiden van Gijs. Anderhalf jaar lang hebben we keihard gewerkt, maar met fantastisch resultaat. Wij hebben geleerd de dingen door Gijs zijn ASS (Autisme Spectrum Stoornis)-bril te bekijken en op die manier in te kunnen spelen in wederzijds begrip en communicatie. Gijs heeft ontdekt dat hij dingen hartstikke goed kan, enorm veel kwaliteiten heeft en die zelf of met hulp ook verder kan ontwikkelen. En hij heeft zelfs geleerd dat de dingen die hij nu niet kan, gewoon kan leren en niet in 1x hoeft te kunnen.